Voor elektrische auto’s die in een betaald parkeergebied of in een parkeergarage opladen, moet parkeergeld betaald worden. Voor het parkeren in een betaald parkeergebied gelden dezelfde regels als voor gewone auto's.

Rotterdam zet in op minder geparkeerde auto’s in het straatbeeld en op het verminderen van de parkeerdruk. Daarom heeft opladen op eigen (bedrijfs)terrein of in parkeergarages de voorkeur.

De batterij wordt opgeladen met stroom. Dat duurt afhankelijk van de capaciteit van de batterij tussen de zes en acht uur (bij een lege batterij). Met een volle batterij kan tot wel 350 km worden gereden, afhankelijk van (de capaciteit van de batterij in) de auto. Na twee uur laden kan binnen de stad al een flinke afstand worden afgelegd. Er zijn ook snelladers beschikbaar. Daarmee is het mogelijk om een batterij binnen 20 minuten tot een half uur volledig op te laden. Niet alle elektrische auto's zijn geschikt voor opladen via een snellader. Bekijk de technische specificaties van je auto. Of vraag het aan je dealer.

Nee. De Sloopregeling geldt alleen als je auto al vóór 1 juni 2015 op je naam stond.

Dankzij de aanleg van vele nieuwe fietspaden de afgelopen paar jaar, heeft Rotterdam een uitgebreid netwerk; 600 kilometer aparte fietspaden, die op 20 kilometer na zijn geasfalteerd.

De meeste grote merken hebben inmiddels een elektrisch voertuig in hun assortiment. Soms is dat een volledig elektrische auto. Maar het kan ook gaan om een plug-in hybride auto. Zo'n auto combineert elektrisch rijden met rijden op een conventionele verbrandingsmotor.


De subsidie van de Sloopregeling is een stimulans om een te oude auto te laten slopen. De subsidiebedragen lopen van 1.000 tot 2.500 euro. In veel gevallen is het bedrag voldoende om een nieuwer voertuig te kopen. En in alle gevallen is de subsidie een flinke steun in de rug. Kijk hier voor meer informatie over de subsidiebedragen.

Als je de fiets meer groen geeft, dan betekent het dat andere verkeersdeelnemers langer moeten wachten. Uiteraard houdt de gemeente wel in de gaten dat het niet tot grote files leidt voor de automobilisten.

Rijden op elektriciteit is goedkoper dan bijvoorbeeld rijden op benzine. Eén kWh elektriciteit van een Rotterdamse laadpaal kost 26 tot 28 eurocent (ex btw). Op deze ene kWh kan een elektrische auto nu al 8 kilometer rijden. Een liter benzine kost ongeveer € 1,60 en een zuinige auto rijdt hier ongeveer 20 kilometer op. Daarmee is elektrisch rijden ruim 2 keer goedkoper dan rijden op benzine. De aanschafprijs van een elektrische auto is nu nog hoger dan die van een benzineauto. Maar de verwachting is dat deze de komende jaren snel gaat dalen. Dit komt door de toenemende vraag en door een toenemend aanbod van tweedehands elektrische auto's.

We noemen een voertuig een elektrische auto als deze een stekker, een kenteken en minstens 4 wielen heeft.

Nee. Alle oplaadpunten op straat of in een publieke garage zijn door iedereen te gebruiken.

Vraag je de gemeente om een oplaadpunt bij jou in de buurt te plaatsen? Dan krijg je hiermee geen gereserveerde parkeerplaats op naam of nummerbord. Iedereen met een elektrische auto mag bij het oplaadpunt parkeren om op te laden.

Zoals het er nu naar uitziet, loopt de Sloopregeling tot 31 december 2018. Tenzij het subsidiebudget eerder op is.

Nee. Voor oplaadpunten is geen landelijke subsidie beschikbaar. Wel kunnen er financiële (belasting)voordelen zijn voor de aanschaf en het gebruik van een elektrische auto. Je dealer kan hierover adviseren.

Ja, dat kan. Je kunt dit oplaadpunt laten plaatsen door een oplaadpunt-leverancier. De kosten daarvan betaal je zelf. Je autodealer kan je hierover adviseren.

Ga naar de website van de gemeente Rotterdam. Daar leest u precies hoe u de subsidie aanvraagt.

Nee. Om in aanmerking te komen voor subsidie, moet je de auto bij een RDW-erkend bedrijf kopen. Deze bedrijven bestaan alleen in Nederland.

Er is een Sloopregeling voor de oude, vervuilende auto’s van Rotterdammers. Via deze regeling stimuleert de gemeente Rotterdammers om hun auto te laten slopen. De Sloopregeling geldt voor heel Rotterdam. De gemeente geeft minimaal 1.000 euro en maximaal 2.500 euro sloopsubsidie voor je oude auto. En koop je een 100% elektrische auto of een auto die op groen gas rijdt? Dan krijg je extra subsidie.

Allerlei maatregelen worden genomen om de veiligheid voor fietsers te vergroten. Denk aan het verwijderen van obstakels op fietspaden, brommer- en scooterrijders stimuleren op de rijbaan te rijden en fiets- en verkeerslessen aanbieden via scholen.


Wat de luchtkwaliteit betreft: onderzoek wijst uit dat beweging (door te fietsen) opweegt tegen de gevolgen van de lucht die je inademt.

Nee. We kiezen ervoor om alleen subsidie te geven voor het terugkopen van de minst vervuilende auto’s. Dat wil zeggen: 100% elektrische auto’s. Of auto’s die al in de fabriek een CNG-installatie (groen gas) kregen (‘affabriek’).

Herkent de kentekencheck je auto niet? Kijk dan op de pagina over de Sloopregeling of je auto in aanmerking komt voor sloopsubsidie. Als je auto aan de voorwaarden voldoet, dan kun je gewoon een aanvraag doen.

Ja. De Sloopregeling geldt ook voor ondernemers. Is je bedrijf (ook zzp of eenmanszaak) in Rotterdam gevestigd? En staat deze vóór 1 juni 2015 zo ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dan heb je de volgende opties, als je een oude auto hebt:
- Je (bestel)auto laten slopen.
- Je (bestel)auto inruilen voor een schonere bestelauto.

Dit gebeurt om twee redenen. Weesfietsen en fietswrakken nemen de beschikbare parkeerruimte onnodig in beslag. Bij bijvoorbeeld het CS worden fout geparkeerde fietsen verwijderd, omdat de buitenruimte anders rommelig wordt en deze fietsen de voetgangers hinderen.

Ja, dat kan. Je auto moet dan wel aan de subsidievoorwaarden voldoen. Ook moet:

  • je vóór 1 juni 2015 in Rotterdam zijn komen wonen en ingeschreven staan bij de gemeente. Of je bedrijf (ook zzp of eenmanszaak) moet in Rotterdam zijn gevestigd. En vóór 1 juni 2015 zo ingeschreven zijn bij de Kamer van Koophandel;
  • de auto vóór 1 juni 2015 op je naam staan. En nog steeds staan;
  • de auto vóór 1 juni 2015 bij de RDW geregistreerd staan als ‘personenauto (M1)’ of ‘bestelauto (N1)’;
  • je auto een APK hebben die op het moment van de subsidieaanvraag nog minstens een maand geldig is;
  • het kentekenbewijs van de auto geldig zijn. En niet zijn ingevorderd door de politie.

Let op: vraag je ook subsidie aan voor een nieuwe auto (100% elektrisch of met CNG-installatie)? Dan mag het kenteken daarvan niet geschorst zijn.

Nee. De auto moet op het moment van de subsidieaanvraag een APK hebben die nog minstens één maand geldig is. En vraag je subsidie aan voor een nieuwe auto (100% elektrisch of met CNG-installatie)? Dan moet de APK van deze nieuwe auto nog minstens zes maanden geldig zijn.

De gemeente geeft minimaal 1.000 euro en maximaal 2.500 euro sloopsubsidie voor je oude auto. En koop je een 100% elektrische auto of een auto die op groen gas rijdt? Dan krijg je extra subsidie. In totaal kun je tot 6.500 euro subsidie krijgen, afhankelijk van het type auto dat je terugkoopt. Kijk hier voor meer informatie over de subsidiebedragen.

Dat komt doordat minimaal vier aanvragen nodig zijn, voordat een aanvraag gehonoreerd kan worden. Andere oorzaak is dat de plaatsing van een nieuwe fietstrommel vaak weer nieuwe aanvragen oplevert (het ‘dat-wil-ik-ook’-effect). Heb je weinig buren met behoefte aan een plek om hun fiets te stallen, dan moet je soms lang wachten. De gemeente wil de wachttijd verkorten door meer fietstrommels te plaatsen en daarbij ook te experimenteren met oplaadapparaten voor elektrische fietsen in de trommels.

Als je auto aan de eisen van de milieuzone voldoet, mag je hiermee gewoon in de milieuzone rijden. Mag je auto de milieuzone niet meer in? Dan moet je op zoek naar het beste alternatief. Een van de alternatieven is de Sloopregeling.

Nee. De vervangende auto hoeft niet nieuw te zijn om voor subsidie in aanmerking te komen. Wel moet de (tweedehands) auto 100% elektrisch zijn. Of al in de fabriek een CNG-installatie hebben gekregen (‘affabriek’). Ook moet de auto zijn gekocht bij een RDW-erkend autobedrijf.

Wil je je auto laten slopen via de Sloopregeling? Je auto komt in aanmerking voor subsidie als:

  • je auto sinds 1 januari 2016 niet meer in de milieuzone mag komen. Doe de kentekencheck;
  • je vóór 1 juni 2015 in Rotterdam bent komen wonen en staat ingeschreven bij de gemeente. Of als je bedrijf (ook zzp of eenmanszaak) in Rotterdam is gevestigd. En vóór 1 juni 2015 zo is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel;
  • de auto vóór 1 juni 2015 op jouw naam stond. En nog steeds staat;
  • de auto vóór 1 juni 2015 bij de RDW geregistreerd stond als ‘personenauto (M1)’ of ‘bestelauto (N1)’;
  • je auto een APK heeft die op het moment van de subsidieaanvraag nog minstens een maand geldig is;
  • het kentekenbewijs van de auto geldig is. En niet is ingevorderd door de politie.

Tot en met 2018 investeert de gemeente € 6 miljoen in de uitvoering van het Fietsplan. Daarnaast zijn er nog andere budgetten waaruit fietsvriendelijke maatregelen worden gefinancierd. Zo worden bij grootschalig onderhoud van wegen meteen fietsvriendelijke maatregelen getroffen. De verwachting is bovendien dat de gemeente voor diverse onderdelen van het fietsplan subsidie krijgt van de Metropoolregio, het Rijk en Europa.

Ga naar Mijn Loket van de gemeente Rotterdam. Je aanvraag in het kort:

  1. Klik op de groene button bovenaan de pagina van de gemeente Rotterdam.
  2. Log in met je DigiD.
  3. Vul in Mijn Loket alle gegevens in.
  4. Binnen 8 weken krijg je antwoord van de gemeente.
  5. Is je aanvraag goedgekeurd? Laat je auto dan binnen 12 weken slopen bij een RDW-erkend bedrijf. Vraag het autobedrijf om een demontageverklaring. Daarmee kun je bewijzen dat je auto is gesloopt. Koop je ook een nieuwe, schonere auto? En wil je daarvoor subsidie? Dan moet deze 100% elektrisch zijn of een affabriek CNG-installatie hebben (groen gas). Koop de auto bij een RDW-erkend autobedrijf. Zorg dat je daarvan een aankoopbewijs hebt, dat op jouw naam staat. Kies je voor het omruilen van je oude bestelauto voor een nieuwe, schonere bestelauto? Doe dit dan bij hetzelfde RDW-erkende autobedrijf. Zorg dat je een vrijbewaringsbewijs krijgt van de verkochte bestelauto. En een aankoopbewijs van de nieuwe bestelauto, dat op jouw naam staat.
  6. Log in bij Mijn Loket en upload (een foto van) de demontageverklaring. Of stuur de demontageverklaring per post naar RSO Subsidieadministratie, postbus 37037, 3005 LA Rotterdam. Binnen 2 weken krijg je bericht van Mijn Loket over je subsidie.

Nee, je kiest zelf wat je met je auto doet. Je kunt je aanmelden voor de Sloopregeling, maar je kunt je auto ook verkopen. In dat geval krijg je geen subsidie van de gemeente, maar uiteraard wel het verkoopbedrag. Of je parkeert je auto buiten de milieuzone, of je reist met de fiets of het openbaar vervoer.

Dat kan meestal nog niet bij de specialistische voertuigen. De volledig elektrische vuilniswagen is bijvoorbeeld nog niet leverbaar. De gemeente kiest bij vervanging voor de schoonst mogelijke oplossing kijkend naar de inzet van het voertuig.


In Rotterdam is de luchtkwaliteit op een aantal plekken onvoldoende. En daar wil Rotterdam verandering in brengen. Gezondere lucht is belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid van Rotterdammers. Met TNO als kennispartner zijn de gemeente Rotterdam en enkele koplopers van het reeds lopende Ecostars-programma om de tafel gaan zitten om een gedeelde ambitie neer te zetten. Dit resulteerde in de zogenaamde ‘Green Deal 010 Zero Emission Stadslogistiek’ die door de gemeente Rotterdam en de directeuren van de koplopers is ondertekend. Kortom: het streven is naar een emissievrije stadslogistiek in 2020. Steeds meer ondernemers in sluiten zich hierbij aan en werken samen.

Rotterdam werkt aan gezondere lucht voor iedereen. In deze havenstad zijn verschillende oorzaken voor luchtverontreiniging te vinden. Verkeer is daar een grote van, maar ook de scheepvaart heeft invloed op de luchtkwaliteit. Daarom hebben we een pakket aan maatregelen. Het is geen kwestie van óf een milieuzone, óf een maatregel voor de scheepvaart, het is juist het totaalpakket dat zorgt voor gezondere lucht.

Schonere scheepvaart

Voor de scheepvaart is het bijvoorbeeld verplicht dat de binnenvaart aan de wal walstroom gebruikt. Ook worden schonere schepen ‘beloond’ met lagere haventarieven. En er wordt hard gewerkt aan schonere, alternatieve brandstoffen voor de scheepvaart. In Rotterdam ligt bijvoorbeeld het eerste lng (liquid natural gas) bunkerstation van Europa.

Voor de cruisescheepvaart wordt ook gewerkt aan schonere brandstoffen en mogelijkheden om over te stappen op een schonere manier van stoken aan de wal. Deze technieken zijn echter nog niet beschikbaar, maar verschillende rederijen zijn al wel ver in het onderzoek hiernaar. De rederij Aida bijvoorbeeld, die in april nog in Rotterdam met een schip aanmeerde, wil overgaan op het gebruik van lng als brandstof voor aan de wal.

De gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf werken samen om dit onderwerp op de agenda te krijgen. En een schonere cruisescheepvaart te realiseren. Zeker met het oog op de luchtkwaliteit is dit een belangrijk issue in de contacten met de rederijen.

Milieuzone

De milieuzone in Rotterdam zorgt voor gezondere lucht op die straten waar de luchtkwaliteit echt onvoldoende is. Op deze straten zorgt verkeer voor 50% van de roetuitstoot. De scheepvaart heeft op deze straten een veel kleinere bijdrage aan de slechte lucht. De milieuzone draagt op deze slechte straten tot 20% bij aan de vermindering van de uitstoot van roet door verkeer. Met alle maatregelen gericht op gezondere lucht, wil de gemeente Rotterdam in 2018 de hoeveelheid roet in de lucht met 40% hebben verminderd. Dat is goed nieuws voor de gezondheid van die Rotterdammers die wonen, fietsen en wandelen op die allerslechtste straten.

Woon je in de milieuzone en ga je op vakantie met je camper of kampeerwagen? En wil je die op je gemak voor de deur in- of uitpakken? Vraag dan de speciale ontheffing voor campers aan. Deze is 72 uur geldig, kost € 25,30 en kun je maximaal 12 keer per jaar aanvragen.

Voorwaarden voor het aanvragen van de camperontheffing

Deze (digitale) aanvraag is alleen mogelijk als het kenteken van de kampeerauto op de zogeheten whitelist staat van de gemeente Rotterdam. De gemeente heeft een lijst gemaakt met kampeerauto’s die aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De eigenaar van de auto is inwoner van gemeente Rotterdam woont in de Milieuzone Rotterdam
  • De auto staat bij de RDW onder 'Inrichting' geregistreerd als kampeerauto
  • De kampeerauto is vóór 1 juni 2015 op naam gesteld

Hoe vraag je een ontheffing aan?

Voldoe je aan de voorwaarden? Ga dan naar rotterdam.nl om een ontheffing aan te vragen. Stuur bij de aanvraag de volgende informatie en documenten mee:

  • het kenteken van de kampeerwagen
  • ingangsdatum en ingangstijdstip van de ontheffing (de ontheffing is 72 uur geldig)
  • bewijs dat de kampeerwagen vóór 1 juni 2015 op naam is gesteld
  • bewijs dat de eigenaar inwoner is van Rotterdam én in de milieuzone woont

Je ontvangt de ontheffing direct in je mailbox. In deze mail staat de gewenste begindatum en het gewenste begintijdstip van de ontheffing.

Lukt je aanvraag niet? Dan kan het volgende aan de hand zijn:

  • De auto staat bij de RDW niet geregistreerd als kampeerauto (zie: Check de registratie van de camper)
  • De auto staat wel bij de RDW geregistreerd maar niet onder Inrichting (maar bijvoorbeeld onder 'Handelsbenaming'). Stuur je kentekenbewijs en je naam, adres en woonplaats naar gezonderelucht@rotterdam.nl. Na controle wordt het kenteken op de whitelist gezet en kun je direct ontheffingen aanvragen.
  • Je woont volgens de gegevens van de gemeente niet in de milieuzone

De registratie van je camper checken

In het Ontheffingenbesluit staat beschreven wat gemeente Rotterdam onder een kampeerwagen verstaat. Hierbij volgt de gemeente Rotterdam de RDW. Je kunt bij de RDW checken of jouw kampeerwagen op de juiste manier staat geregistreerd. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar www.rdw.nl
  • Voer het kenteken in
  • Kies het tabblad ‘Basis’
  • Kies ‘Algemeen’
  • Kijk of bij onderdeel ‘Inrichting’ staat vermeld ‘Kampeerwagen’.

Je kunt je registratie aanpassen op de website van de RDW.

Heb je een aanpassing of registratie aangevraagd, vraag dan een ontheffing aan via gezonderelucht@rotterdam.nl. Stuur bij de aanvraag de volgende informatie en documenten mee:

  • ingangsdatum en ingangstijdstip van de ontheffing (de ontheffing is 72 uur geldig)
  • bewijs dat de kampeerwagen vóór 1 juni 2015 op naam is gesteld
  • bewijs dat de eigenaar inwoner is van Rotterdam én in de milieuzone woont
  • factuurgegevens: naam, adres, huisnummer, postcode
  • foto's waaruit blijkt dat er in het voertuig de volgende onderdelen vast aanwezig zijn: zitplaatsen, (inklapbare) tafel, (opklapbaar) bed, kookgelegenheid, mogelijkheden om spullen op te bergen

In Rotterdam hebben de koplopers aangegeven te gaan voor zero emissie in 2020. Vijf jaar eerder dus, een datum die nu al vraagt om actie. En aangezien transport een belangrijke luchtvervuiler is in Rotterdam, valt daar zeker winst te behalen. Elke individuele ondernemer kan daar verandering in brengen en concurrentievoordeel mee opdoen.

In het Ontheffingenbesluit staat beschreven wat gemeente Rotterdam onder een kampeerwagen verstaat. Hierbij volgt de gemeente Rotterdam de RDW. Je kunt bij de RDW checken of jouw kampeerwagen op de juiste manier staat geregistreerd. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar www.rdw.nl
  • Voer het kenteken in
  • Kies het tabblad ‘Basis’
  • Kies ‘Algemeen’
  • Kijk of bij onderdeel ‘Inrichting’ staat vermeld ‘Kampeerwagen’.

Je kunt je registratie aanpassen via https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Inrichtingseisen-aan-een-kampeerwagen.aspx?path=Portal/Particulier/Kampeerauto.

Heeft u een aanpassing of registratie aangevraagd, maar heeft u nu al een in- en uitpakontheffing nodig? Stuur dan een mail naar gezonderelucht@rotterdam.nl en stuur ons de volgende informatie en documenten:

  • het kenteken van de kampeerwagen
  • ingangsdatum en ingangstijdstip van de ontheffing (de ontheffing is 72 uur geldig)
  • bewijs dat de kampeerwagen vóór 1 juni 2015 op naam is gesteld
  • bewijs dat de eigenaar inwoner is van Rotterdam én in de milieuzone woont
  • factuurgegevens: naam, adres, huisnummer, postcode
  • foto's waaruit blijkt dat er in het voertuig de volgende onderdelen vast aanwezig zijn: zitplaatsen, (inklapbare) tafel, (opklapbaar) bed, kookgelegenheid, mogelijkheden om spullen op te bergen

Het staat de ENGIE vrij om, in overeenstemming met de gemeente, innovatieve pilots uit te voeren. Hierbij kan gedacht worden aan vernieuwingen in techniek, vormgeving, plaatsingsmethodiek, communicatie etc.

Ook de gemeente zelf kan innovatieve projecten starten met (andere) marktpartijen.

Green Deal 010 draait om samenwerken en netwerken. Samenwerken voor een schone lucht en kennis delen over slimme oplossingen. Dus: ben je ondernemer in de transport of logistiek en actief in Rotterdam? Maak je gebruik van stadslogistiek in Rotterdam? Zoek je naar slimme oplossingen ideeën of een samenwerking? En wil je je zich inzetten voor een emissievrije binnenstad in 2020 en een gezonder leefklimaat voor alle Rotterdammers? Meld je dan nu aan bij Green Deal 010.

Voor heel Rotterdam is er een kaart van een dekkend netwerk van laadpalen gemaakt. De onderlinge loopafstand tussen deze laadpalen is maximaal 250 meter. We gebruiken de kaart om te kijken bij welke laadpaal een aanvrager in de buurt woont. Een aanvrager van een laadpaal:

  • moet in Rotterdam wonen of werken;
  • mag geen eigen parkeerterrein hebben;
  • kan zijn auto niet in een parkeergarage opladen;
  • mag niet binnen 250 meter loopafstand wonen van een al geplaatste laadpaal waar hij ook gebruik van kan maken;
  • bezit een volledig elektrische of plug-in hybride auto op 4 wielen met een stekker. Of een aankoop-/leasecontract daarvoor;
  • heeft een parkeervergunning. Deze voorwaarde geldt alleen als de plek waar de laadpaal moet komen in betaald parkeren-gebied ligt.

Voor 30 euro per maand kun je een abonnement afsluiten bij P+R Kralingse Zoom en Slinge. Dit geldt alleen voor bedrijven uit het centrum en bewoners uit de milieuzone waarvan de auto niet voldoet aan de milieunormen. Ook zijn er twee wijkstallingsgarages op Zuid, Oleanderplein en Putselaan waar je als bewoner uit de milieuzone een regulier abonnement voor kunt afsluiten voor 26,61 euro per maand. Er is een beperkt aantal plaatsen/abonnementen beschikbaar.

Nog niet alle (gedeeltelijk) elektrische auto's kunnen snelladen. De techniek van snelladen is nog in ontwikkeling. Ook zijn snelladers voor gebruikers relatief duur in vergelijking met gewone oplaadpunten (hogere prijs per kWh elektriciteit). Dit komt door de hogere exploitatiekosten. De gemeente kiest er daarom voor om vooral gewone oplaadpunten te plaatsen. Deze laden overigens wel 3x sneller dan een 'traag' oplaadpunt. Bovendien zijn ze technisch in staat om tot 7x sneller te laden dan bijvoorbeeld een thuislader of laders in veel andere Europese landen. In dat opzicht kunnen de Rotterdamse 'gewone' oplaadpunten dus als 'semi-snel' worden aangemerkt.

We verwachten dat automobilisten meestal voor normale laadpunten zullen kiezen. Wel willen we ze de mogelijkheid bieden om onderweg gebruik te maken van snelladers, zodat ze grotere afstanden kunnen afleggen (vergroten actieradius). Daarom zijn er op een aantal plekken ook snelladers in de stad. Ook is er een aantal snelladers langs de snelwegen rondom Rotterdam.

ECOSTARS is een erkenningsregeling voor vervoerders van vracht en personen. Het doel is de luchtkwaliteit in Rotterdam en omgeving te verbeteren en het brandstofverbruik van vervoerders te helpen terugdringen.

Op dit moment zijn er ruim 2.000 oplaadpunten binnen de gemeentegrenzen van Rotterdam. De oplaadpunten worden op verzoek geplaatst, dus een precieze inschatting van het aantal toekomstige oplaadpunten is niet te geven. Op basis van de huidige belastingregels, gemeentelijke beleid en het aantal aanvragen verwachten we dat er tot en met eind 2018 ongeveer 2.000 oplaadpunten bij komen. Dit staat gelijk aan ongeveer 1.000 extra laadpalen.

Bezoekersvergunningen zijn niet gekoppeld aan een kenteken en worden niet ingetrokken. Abonnementen in de gemeentelijke garages worden niet ingetrokken. Het is aan de abonnementhouder zelf om de afweging te maken of 12 dagontheffingen per jaar voldoende zijn voor het gebruik van het voertuig.

De gemeente Rotterdam heeft een Koersnota Schone Lucht 2015 - 2018 vastgesteld. In deze koersnota geeft de gemeente Rotterdam aan welke luchtkwaliteitsverbetering op korte en lange termijn wenselijk is. Ook staat beschreven hoe Rotterdam deze verbetering wil realiseren. Met de nieuwe maatregelen voor verbetering van de luchtkwaliteit wordt een volgende grote stap gezet op weg naar verbetering van de gezondheid van Rotterdammers.

Eén van de maatregelen uit de koersnota is het stimuleren van het gebruik van elektrisch vervoer. De gemeente wil hiermee de luchtkwaliteit verbeteren, de CO2-uitstoot verminderen en de hoeveelheid verkeersgeluid terugbrengen. Dit doet

ENGIE door op aanvraag oplaadpunten voor elektrische voertuigen te plaatsen, als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Deelname aan ECOSTARS levert u een aantal zaken op:

  • Gratis advies over brandstofvermindering en verbetering van efficiënt, duurzaam transport;
  • Voordelen in de Rotterdamse binnenstad (in overleg met de nieuw gevormde denktank);
  • Een invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen, waaronder een bijdrage aan de luchtkwaliteit in Rotterdam en omgeving;
  • Een vermelding op onze website bij ‘Ecostars-leden’ en positieve publiciteit.

De gemeente volgt de ontwikkeling van waterstof op de voet. Waterstof heeft lokaal geen uitstoot. We verwachten dat waterstof op de lange termijn vooral ingezet wordt voor het vergroten van de actieradius van zwaardere elektrische voertuigen. In de landelijke Brandstoffenvisie wordt elektrisch rijden, al dan niet met waterstof, als de toekomst gezien voor personenvervoer (overstap van fossiele brandstoffen naar elektrische aandrijving van auto's).

Moet je vaker dan zeven keer per kalenderjaar naar bijvoorbeeld een ziekenhuis of fysiotherapeut in de milieuzone? Dan kun je een ziekenhuisontheffing aanvragen. Daarbij vragen we je om aan te tonen dat je meer dan zeven keer naar een behandelaar moet, bijvoorbeeld via een afsprakenkaart.

De ontheffing voor ziekenhuisbezoek vraag je aan via rotterdam.nl. Kies in de applicatie voor ‘Onvoorzien’. Deze ontheffing is een jaar geldig. Het aanvragen van deze ontheffingen kost € 181,20.

Een elektrische auto en een waterstofauto rijden allebei op elektriciteit. Het verschil zit hem in de energiedrager. Elektrische auto's halen hun elektriciteit uit de opgeladen batterij. Waterstofauto's halen hun elektriciteit uit het omzetten van waterstof in elektriciteit en water. Dit water komt als reststof uit de uitlaat. Bij de ene auto rijd je dus met een pakket batterijen rond. Bij de andere met een tank waterstof. De aandrijving komt in beide gevallen uit een elektromotor.

Bent u als vervoerder actief in regio Rotterdam of heeft u hier een thuisbasis? Dan bent u van harte welkom als Ecostars-lid. U start met Ecostars door contact met ons op te nemen. Onze adviseurs helpen u graag. Lees meer over de werkwijze.


'Interoperabiliteit' bij elektrisch vervoer betekent dat elke laadpas bij elk laadpunt werkt. Zo heb je voor heel Nederland, en straks misschien ook wel daarbuiten, maar één laadpas nodig. Interoperabiliteit is een gebruikelijke vakterm in de bank-, telefonie- en energiewereld. Je kunt het bijvoorbeeld vergelijken met pinnen: ook daarbij kun je dezelfde pas bij elke pinautomaat gebruiken.

Ja. Deze ontheffing is bedoeld voor wagens die worden gebruikt tijdens filmopnames en evenementen, zoals de Koningskermis en De Parade. Je komt alleen in aanmerking voor een ontheffing als de gemeente een evenementenvergunning heeft afgegeven, of een verklaring van geen bezwaar (VGB). Voertuigen die alleen iets willen afleveren bij een evenement kunnen gebruikmaken van een dagontheffing.

De evenementenontheffing vraag je aan via rotterdam.nl. Kies in de applicatie voor ‘Onvoorzien’. Deze ontheffingen hebben geen vaste geldigheidsduur: de gemeente Rotterdam beoordeelt elke aanvraag afzonderlijk. Het aanvragen van deze ontheffingen kost € 181,20.

Absoluut. Dat is een van de voorwaarden die de gemeente Rotterdam stelt. Het gebruik van groene stroom is verplicht. Het gaat dan om gecertificeerde groene stroom uit hernieuwbare energiebronnen, zoals: zon, wind en biomassa, waterkracht en stortgas uit Nederland.

Het klopt dat elektrisch rijden nu nog duur is. Maar steeds meer autofabrikanten maken ‘betaalbare’ elektrische voertuigen. De komende jaren komen meerdere merken met een middenklasse-model waarvan de actieradius vergelijkbaar is met die van een Tesla, model S. Daarnaast komen inmiddels ook de eerste tweedehands elektrische auto's op de markt. Dat betekent dat steeds meer mensen zich een elektrische auto kunnen veroorloven. Prijzen van elektrische auto’s zullen ook gaan dalen, is de verwachting.

Bij de Rotterdamse laadpalen betaal je 26 tot 28 eurocent per kWh. Onder de voorwaarde dat je gebruikmaakt van een pas die ENGIE speciaal voor Rotterdam heeft gemaakt. Bij andere oplaadpunten kan het bedrag dat je per kWh betaalt anders zijn. Dat hangt af van je abonnement. In de grote steden en omgeving verschillen de prijzen iets, maar het streven is dat de kWh-prijs concurrerend blijft met die van benzine. Laad je je elektrische auto op in een betaald parkeren-gebied? Dan betaal je ook het daar geldende parkeertarief.

Een milieuzone is een afgebakend gebied waar alleen auto’s mogen rijden die aan bepaalde uitstooteisen voldoen. Sinds 1 januari 2016 mogen er in de Rotterdamse milieuzone geen te oude auto’s meer rijden. Oude auto’s stoten over het algemeen meer luchtvervuilende stoffen uit dan nieuwere auto’s. Daarom weert Rotterdam deze oude auto’s.

Je kunt een openbare laadpaal aanvragen via laadjeauto.nl. Daarbij geldt een aantal voorwaarden. De aanvrager:

  • moet in Rotterdam wonen of werken;
  • mag geen eigen parkeerterrein hebben;
  • kan zijn auto niet in een parkeergarage opladen;
  • woont niet binnen 250 meter loopafstand van een al geplaatste laadpaal waar hij ook gebruik van kan maken;
  • bezit een volledig elektrische of plug-in hybride auto op 4 wielen met een stekker. Of een aankoop-/leasecontract daarvoor;
  • heeft een parkeervergunning. Deze voorwaarde geldt alleen als de plek waar de laadpaal moet komen in betaald parkeren-gebied ligt.

Een overtreding kost € 95, plus € 9 administratiekosten. De boete wordt geïnd door het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB).

Ja, rond de Ring Rotterdam zijn er al snelladers. Ook binnen Rotterdam zijn er 2 snelladers geplaatst bij:

  • City Rent aan het Couwenburg 58 (nabij Hofplein)
  • Argos Oil tankstation aan de Colloseumweg 470

De gemeente heeft daarnaast een verzoek ontvangen van een marktpartij om ook op twee andere locaties in de stad snelladers te realiseren. Eén in Rotterdam Noord en één in Rotterdam Zuid.

De gemeente gebruikt deze camera's voor de handhaving. Via de camera's wordt bekeken of een auto in de milieuzone mag rijden.

Je kunt een oplaadpunt aanvragen als je:

  • in Rotterdam woont of werkt;
  • je geen eigen parkeerterrein heeft;
  • je auto niet in een parkeergarage kunt opladen;
  • er binnen 250 meter geen laadpaal is waarvan je gebruik kunt maken;
  • een elektrische auto bezit. Of een aankoop- of leasecontract heeft voor zo'n auto. Het moet gaan om een volledig elektrische auto of een plug-in hybride auto met een stekker op 4 wielen;
  • een parkeervergunning hebt. Deze voorwaarde geldt alleen als je een oplaadpunt aanvraagt voor een locatie in betaald parkeren-gebied.


Ja, dat klopt. Iedere verkeersovertreding in Nederland heeft een zogeheten ‘feitcode’. Doordat Rotterdam verkeersbord C06 gebruikt om de milieuzone te markeren/begrenzen, wordt op de boete de omschrijving ‘C6-Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen’ gebruikt. Op https://www.om.nl/onderwerpen/feiten-tarieven/ lees je hier meer over.

Een aantrekkelijke stad is een gezonde stad. Verbetering van de luchtkwaliteit, en daarmee de kwaliteit van de leefomgeving en de gezondheid van Rotterdammers, is daarbij heel belangrijk. Een milieuzone is een effectieve maatregel om de luchtkwaliteit te verbeteren. De milieuzone leidt tot gezondere lucht voor Rotterdammers binnen én buiten de zone. Hierdoor leven Rotterdammers langer. En lopen ze minder kans op allerlei gezondheidsklachten, zoals hart- en vaatziekten, longaandoeningen, longkanker en diabetes.

De huidige maatregelen zijn niet voldoende om de luchtkwaliteit naar een niveau te krijgen dat goed genoeg is voor Rotterdam. Daarom breidt Rotterdam de milieuzone uit. Niet alleen geografisch, maar ook wat betreft de voertuigeisen die we stellen. Hierdoor krijgen straks ook bestel- en personenauto’s met de milieuzone te maken. Ongeveer 6% van de huidige bestel- en personenauto’s in Rotterdam voldoet niet aan de voorwaarden van de milieuzone.

Je vindt de laadpalen in jouw buurt via www.laadjeauto.nl, www.oplaadpalen.nl of via de app van degene die de laadpaal beheert. De gemeente wil graag dat de oplaadpalen maximaal worden gebruikt. Daarom lanceert de gemeente binnenkort de Social Charging App. Hiermee kunnen gebruikers van elektrische voertuigen met elkaar communiceren en een laadpaal delen.

Het beleid van de gemeente is volledig gericht op naleving. Het doel is gezondere lucht door de uitstoot van het verkeer te verminderen. Wij hebben liever dat vervuilende auto’s de milieuzone niet in rijden, dan dat we boetes opleggen voor vervuilende auto’s die dat wel doen. Daarom geven we niet onnodig boetes. We gebruiken boetes als een stevige waarschuwing. Overtreders rijden hopelijk niet nog een keer de milieuzone in, maar maken gebruik van schonere alternatieven.

De palen die de gemeente plaatst, zijn alleen bestemd voor openbare ruimtes. Een laadpaal in een VVE-gebouw valt hier niet onder. Wij adviseren je om contact op te nemen met je VVE om na te gaan wat de mogelijkheden zijn.

De volgende auto’s mogen de milieuzone niet in:

  • Vrachtauto’s op diesel in Euroklasse Euro-I, Euro-II of Euro-III.
  • Bestel- en personenauto’s op diesel met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2001.

Uitzondering zijn auto’s van 40 jaar of ouder (oldtimers). Die mogen gewoon de milieuzone in en hebben geen ontheffing nodig.

De Datum Eerste Toelating (DET) is de datum waarop een auto voor het eerst op kenteken is gezet in de EU. De DET staat in je kentekenbewijs. Doe de kentekencheck en controleer of jouw auto de milieuzone in mag.

Ja. Als deze behoefte er is, dan worden er meer laadpunten geplaatst.

Nee. Alle inkomsten van de boetes die het Centraal Justitieel Incassobureau int gaan naar het Rijk. De gemeente genereert geen inkomsten met de milieuzone.

Het plaatsen van een laadpaal duurt 4 tot 6 maanden. De gemeente Rotterdam en ENGIE streven ernaar om deze doorlooptijd in de toekomst te verkorten.

In de stad draagt verkeer tot maar liefst 50% bij aan roet in de lucht. Het terugdringen van roetuitstoot in het verkeer levert dus een belangrijke bijdrage aan de gezondheid van Rotterdammers. In 2012 heeft de gemeente Rotterdam een rapport opgesteld met 40 tot 50 maatregelen om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. Uit dit rapport bleek dat een milieuzone één van de meest effectieve maatregelen is die je als lokale overheid kunt nemen. Lees meer over de maatregelen in de Koersnota Luchtkwaliteit.

Het uitbreiden van de milieuzone is een maatregel die effectief én haalbaar is. Door tegelijkertijd het budget van de Sloopregeling uit te breiden, verdwijnen er steeds meer oude, vervuilende auto’s van de weg. Mensen ruilen hun oude auto in voor een nieuwe (schonere) auto, bijvoorbeeld een elektrische. Of kiezen ervoor om te reizen met het openbaar vervoer. De milieuzone is in principe een tijdelijke maatregel. Er is nog geen einddatum voor de milieuzone. Als de vervuiling door stedelijk verkeer minimaal is en de luchtkwaliteit goed, dan wordt de milieuzone overbodig.

Als gebruiker van een elektrische auto mag je met een oplaadpas gebruikmaken van de (semi-)openbare oplaadpunten in de buitenruimte, parkeergarages en P+R-terreinen.

Ja, dat kan. Bel hiervoor met 14010 (gemeente Rotterdam).

Je krijgt bij je oplaadpaal-aanvraag een oplaadpaspas aangeboden van ENGIE. Je kunt ook een pas aanvragen bij een andere exploitant.

De milieuzone ligt grofweg binnen de ‘ruit’ van Rotterdam, aan de noordkant van de Maas. De milieuzone ligt in het centrum en het noorden van de stad, tussen de A20, de A16, de Nieuwe Maas en de S114 (Tjalklaan, Vierhavenstraat, Westzeedijk). De drie oeververbindingen Maastunnel, Erasmusbrug en Willemsbrug (inclusief Noordereiland) liggen ook in de milieuzone. Doordat vervuilende auto’s niet meer door de zone mogen rijden, verbetert ook de luchtkwaliteit rond de aanvoerwegen richting de milieuzone. Zo zorgt de milieuzone ook voor schonere lucht op Zuid en in andere delen van de stad buiten de zone.

Ja, dat kan. Ook bij (semi-)openbare oplaadpalen van andere exploitanten (normaal laden). Lukt dit niet? Neem dan contact op met je oplaadpas-aanbieder.

Dit geldt overigens niet voor snellaadpunten. Hiervoor kun je een apart abonnement afsluiten bij verschillende aanbieders.

Het Centraal Justitieel Incassobureau int de boete. Op www.cjib.nl kun je terecht met alle vragen.

Dat hangt af van je abonnement. Voor snelladen heb je een apart (extra) abonnement nodig.

Afhankelijk van de ontwikkeling van de luchtkwaliteit bepaalt de gemeente of de milieuzone uiteindelijk wordt opgeheven. Maar het kan ook zijn dat de toegangseisen worden aangescherpt.

Ja. Iedereen met een elektrische auto met oplaadstekker en een geldige oplaadpas kan gebruikmaken van de (semi-)openbare oplaadpunten in Rotterdam.

In de regel stoten oude auto’s meer roet uit dan nieuwe. Sinds 1 januari 2016 mogen daarom de volgende auto’s de milieuzone niet meer in:

  • Vrachtauto’s op diesel in Euroklasse Euro-I, Euro-II of Euro-III.
  • Bestel- en personenauto’s op diesel met een Datum Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2001.

De milieuzone-eisen op basis van de gekozen DET komen ongeveer overeen met Euro-3 voor diesel bestel- en personenauto's. En sluiten zo aan bij Europese normen voor uitstooteisen voor deze auto’s. De DET is gemakkelijk te controleren. Deze staat voor alle auto’s in de database van de RDW. De Euroklasse staat daar niet altijd in. De DET staat bovendien op elk kentekenbewijs.

Dit is een openbaar toegankelijk oplaadpunt op privéterrein van bijvoorbeeld een bedrijf of instelling. Denk aan parkeergarages of parkeerterreinen. De oplaadpunten zijn te gebruiken tijdens de openingstijden van dit bedrijf/deze instelling.

In mei heeft de gemeente de Koersnota Luchtkwaliteit geëvalueerd. Toen is bekeken of aanscherping van de toelatingseisen voor de milieuzone per 1 januari 2018 nodig is. Dat is niet zo. Eind maart 2018 vinden er gemeenteraadsverkiezingen plaats. Daarna wordt opnieuw bekeken of er strengere eisen komen. Zoals het aanpassen van de DET voor toegestane dieselauto's naar 1 januari 2005.

Elektrische voertuigen zijn schoon, stil en zuinig. Door elektrisch vervoer te stimuleren, verbetert de luchtkwaliteit en daardoor de leefbaarheid in en om Rotterdam.

De milieuzone geldt voor iedereen: bewoners, ondernemers en bezoekers.

Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het oplaadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aan de paal gekoppeld wordt. Als de kabel wordt aangesloten, vergrendelt eerst de stekker. Pas daarna gaat er stroom doorheen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat de stroom van de kabel en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus erg veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Het aanraken van het stopcontact van de paal leidt niet tot een elektrische schok.


Fastned is met de gemeente in gesprek om twee locaties (één in Rotterdam Noord en één in Rotterdam Zuid) te huren voor snellaadstations. De gemeente onderzoekt nu of de twee locaties geschikt zijn. Daarna wordt een contract gesloten met Fastned met daarin ook financiële afspraken. Zodra dat rond is, kan Fastned een omgevingsvergunning aanvragen. De verwachting is dat ze de snellaadstations in 2017 kunnen bouwen.

Per locatie kijkt de gemeente naar de parkeersituatie en andere omstandigheden. Een elektrische auto vervangt vaak een reguliere auto, waardoor er meestal geen parkeerproblemen ontstaan.

Het klopt dat de aanschaf van een elektrisch auto nu nog duur is. Maar steeds meer autofabrikanten maken betaalbare elektrische auto's. De komende jaren komen steeds meer merken met een middenklasse-model waarvan de actieradius vergelijkbaar is met die van een Tesla, model S. Daarnaast is er inmiddels ook een tweedehands markt voor elektrische auto's aan het ontstaan. Dat betekent dat steeds meer mensen zo'n auto kunnen kopen. De prijzen van elektrische auto’s zullen bovendien gaan dalen, zo is de verwachting.

Laadjeauto.nl is opgezet door zeventien gemeenten. Momenteel levert, onderhoudt en exploiteert ENGIE de openbare laadpalen. Komt er via laadjeauto.nl een aanvraag voor een laadpaal binnen? En voldoet de aanvrager aan alle voorwaarden? Dan geeft de gemeente ENGIE de opdracht om de laadpaal te plaatsen.

De gemeente Rotterdam heeft de grenzen van de milieuzone bepaald aan de hand van drie criteria:

  • Begrijpelijkheid voor de weggebruiker. De zone ligt zo dicht mogelijk langs de ‘ruit’ van Rotterdam. De milieuzone grenst dus aan de snelwegen rond Rotterdam.
  • Alternatieve routes. Doordat de milieuzone grenst aan andere (doorgaande) wegen kunnen verkeersdeelnemers nog een andere route kiezen als ze na het verlaten van de snelweg de milieuzone naderen.
  • Verkeersveiligheid en doorstroming. Deze grens van de milieuzone voorkomt sluipverkeer en voorkomt dat automobilisten gaan keren op kruispunten. Zo zorgt de gemeenten voor een veilige verkeerssituatie en blijft de doorstroming goed.

Het grote parkeerterrein van Diergaarde Blijdorp en de in- en uitgang van P+R Kralingse Zoom liggen buiten de milieuzone.

Elektrische voertuigen stoten geen stoffen uit die slecht zijn voor de luchtkwaliteit en gezondheid, zoals roet of stikstofdioxide. Ook maken ze vrijwel geen geluid en veroorzaken ze geen stank door uitlaatgassen.

De meeste knelpunten zijn op Noord. De milieuzone op Noord heeft ook een uitstralingseffect op Zuid, juist daar waar de hoeveelheden roet en NO₂ in de lucht hoog zijn (toegangswegen van Zuid naar Noord, de milieuzone in).

In Rotterdam worden elektrische auto's opgeladen met groene stroom (wind- en zonne-energie). Hierdoor is elektrisch rijden volledig emissievrij (geen uitstoot van schadelijke stoffen én geen CO2-uitstoot).

In 2007 is een milieuzone voor vrachtverkeer in de binnenstad van Rotterdam ingevoerd. Naast deze milieuzone is er sinds 5 januari 2015 een vrachtautoverbod op de ’s-Gravendijkwal. En sinds oktober 2014 mogen alleen dieselvrachtauto’s (zwaarder dan 3,5 ton) de Maasvlakte op als deze een Euro 6-motor hebben óf als deze niet ouder zijn dan zeven jaar en vóór 2013 op kenteken zijn gezet.

Het kan zijn dat je de oplaadpas te snel langs de kaartlezer hebt gehaald. Het duurt namelijk een paar seconden voordat de kaartlezer de oplaadpas uitleest. Probeer het nog een keer. Werkt dit niet en geeft het oplaadpunt een foutmelding? Bel dan het storingsnummer van ENGIE. Dit telefoonnummer staat op de laadpaal. Geef het nummer van de laadpaal door en eventueel wat het probleem is.

In dertien gemeenten in Nederland is er een milieuzone voor vrachtauto’s. Tot op heden is er alleen in Utrecht een milieuzone voor zowel vrachtauto’s als bestel- en personenauto’s op diesel (sinds 1 januari 2015).

  1. Vraag een oplaadpas aan bij ENGIE, je autodealer of een andere oplaadpas-aanbieder.
  2. Hou de oplaadpas voor de scanner van het oplaadpunt en volg de instructies. Het scherm geeft aan dat je het oplaadsnoer kunt aansluiten op het stopcontact van het oplaadpunt. Nadat de stekker is vergrendeld, verschijnt op het scherm de tekst 'opladen bezig'.

Je kunt de oplaadpas bij elk openbaar oplaadpunt in Nederland gebruiken.

Op de korte termijn kunnen de directe effecten van invoering van de milieuzone negatief zijn, voor bijvoorbeeld bewoners en ondernemers. Een aantal van hen zal moeten investeren in schoner vervoer. Daar hebben zij geen rekening mee gehouden of om gevraagd. In een aantal gevallen kunnen zij gebruikmaken van de Sloopregeling en zo de kosten van de aanschaf van een nieuwe auto (deels) dekken.

De gevolgen op de langere termijn zijn positiever. Verbetering van de luchtkwaliteit heeft een gunstig effect op de gezondheid van bewoners en bezoekers. Dit zal het imago van de stad positief beïnvloeden. Het vergroot de kans dat het bedrijfsleven, bezoekers en (vastgoed)investeerders in de stad investeren.

Uit onderzoek van Erasmus Universiteit blijkt dat de uitbreiding van de milieuzone geen negatieve consequenties heeft voor de economie van de binnenstad.

Nee, dat kan niet. De oplaadstekker verwijderen, kan alleen met jouw oplaadpas.

Met de kentekencheck kun je controleren of jouw auto de milieuzone in mag. Vervolgens zie je welke opties er voor jou zijn.

ENGIE beheert de openbare laadpalen. Heb je een vraag over openbare laadpunten? Neem contact op met ENGIE via ev.mrdh.nl@engie.com. Of bel naar 088 369 29 14.

Als je je postcode invult, controleert het systeem of je binnen of buiten de milieuzone woont. Zo krijg je een advies op maat en weet je of je bijvoorbeeld in aanmerking komt voor de Sloopregeling. Je hoeft je postcode niet in te vullen, als je dat niet wilt.

We maken gebruik van de landelijke standaard op het gebied van elektrisch laden: het zogenaamde type 2, mode 3 laden. Deze standaard wordt gebruikt voor de meeste Nederlandse oplaadpunten. De Type 2-stekker is geschikt voor zowel laden bij 230 als 400 Volt.

Ongeveer 6% van alle bestel- en personenauto’s die in Rotterdam geregistreerd staan, voldoet niet aan de voorwaarden van de milieuzone. Voor vrachtauto's is dit ongeveer 2%.

Je kunt dit melden bij de gemeente Rotterdam, via 14010. Vraag naar de meldkamer van Toezicht en Handhaving en meld de locatie. De gemeente gaat dan vaker surveilleren in de omgeving van de laadpaal.

De laadpaal is waarschijnlijk aangevraagd door een buurtbewoner. De beslissing om een laadpaal te plaatsen, wordt gepubliceerd in de Staatscourant (Verkeersbesluit). Vanaf dat moment kunnen bijvoorbeeld buren 6 weken bezwaar maken tegen deze beslissing. Als er geen bezwaren binnenkomen, dan plaatsen we de laadpaal.

In de Staatscourant kun je op straatnaam zoeken naar gepubliceerde verkeersbesluiten bij jou in de buurt. Je kunt je ook abonneren, zodat je op de hoogte blijft van verkeersbesluiten die in jouw omgeving worden genomen.

In het najaar van 2015 voert de gemeente een nulmeting uit om de cijfers over het verkeer te actualiseren. Dit doen ze met een wagenparkscan (welke auto’s rijden er in Rotterdam) en via de meest actuele RDW-gegevens (welke auto’s staan geregistreerd in Rotterdam). Deze nulmeting is de basis voor monitoring van de effecten van de uitbreiding van de milieuzone. De gemeente herhaalt dit onderzoek in 2016 en 2017.

De resultaten van de scan, gecombineerd met gegevens uit het verkeersmodel en luchtkwaliteitsmodel geven inzicht in de verschoning van de lucht als gevolg van de maatregel.

Je kunt via laadjeauto.nl een aanvraag voor een laadpunt indienen. Geef bij de opmerkingen aan dat er al een laadpaal staat. En dat je wilt dat het tweede parkeervak ook ingericht wordt. ENGIE en de gemeente kijken dan of dat mogelijk is. Dit hangt bijvoorbeeld af van verbruiksgegevens van de laadpaal en parkeerdruk.

De Datum Eerste Toelating (DET) is de datum waarop een auto voor het eerst op kenteken is gezet in de EU. Weet je niet wat de DET is van je auto? Je vindt de DET op je kentekenbewijs. Of doe de kentekencheck.

We raden dit af. Als een voorbijganger struikelt over de oplaadkabel, dan bent u daarvoor verantwoordelijk.

Nee, je kunt geen rechten ontlenen aan de kentekencheck. Dit geldt voor de kentekencheck op gezonderelucht.nl en voor de kentekenpalen in de stad (zoals op de Erasmusbrug). De kentekencheck op de website en de kentekenpalen in de stad worden niet gebruikt om auto's te selecteren voor toegang tot de milieuzone. De kentekencheck en de kentekenpalen zijn onderdeel van de bewustwordingscampagne rondom de uitbreiding van de milieuzone en het werken aan gezondere lucht in Rotterdam.

Het kan altijd voorkomen dat het systeem een verkeerde melding geeft. Wil je zeker weten of jouw auto de milieuzone in mag? Stuur dan een e-mail naar gezonderelucht@rotterdam.nl.

Op parkereninrotterdam.nl vind je een lijst met Rotterdamse parkeergarages. Als je een parkeergarage aanklikt, dan zie je alle gegevens van die garage. Ga naar 'Algemene informatie' en kijk onder het kopje 'diensten'. Daar lees je of, en hoeveel, laadpunten er zijn.

De gemeente Rotterdam volgt de ontwikkelingen rond het Volkswagen-schandaal op de voet. De maatregelen die Rotterdam invoert voor een gezondere lucht zijn steeds gebaseerd op de praktijkemissies en niet op de resultaten op de testbanken. In de milieuzone weren wij dieselvoertuigen met een Euroklasse 1 en 2 en ouder. De praktijkemissies van deze voertuigen zijn hoger dan die van nieuwere diesels (Euroklasse 4, 5 en 6).

De uitstoot van de auto’s die in opspraak zijn, is lager dan die van de oudere diesels die de milieuzone straks niet meer in mogen - ondanks het feit dat ze vervuilender zijn dan eerder werd aangenomen. Anders dan in andere landen (zoals de VS) monitort Rotterdam de verbetering in de Rotterdamse luchtkwaliteit - en daarmee ook het effect van de milieuzone op de luchtkwaliteit - aan de hand van praktijkemissies.

Rotterdammers kunnen vanaf donderdag 15 juni 2017 subsidie krijgen voor het ombouwen van hun oude (bestel)auto zodat deze tóch de milieuzone in mag. De auto moet door de ombouw een ontheffing hebben gekregen. Of 100% elektrisch zijn geworden.

Auto's met een Datum Eerste Toelating van 40 jaar of ouder zijn in de milieuzone toegestaan. Heb je een oldtimer? Dan mag je hiermee gewoon in de milieuzone rijden. Weet je het niet zeker? Doe de kentekencheck.

Ja. Een dagontheffing kost € 25,30 per keer en is 24 uur geldig. De aanvraag voor een camperontheffing kost ook € 25,30. Deze ontheffing is 72 uur geldig. Een langdurige ontheffing kost € 181,20 per aanvraag.

Ja. Je kunt wel 12 keer per jaar een ontheffing aanvragen voor campers. Als je een camper binnen de milieuzone hebt en je parkeert die permanent in de milieuzone, dan is het verstandig om de kampeerauto buiten de zone een plek te geven. Op je eigen terrein mag de camper uiteraard wel gewoon staan.

Ja. Maar heb je een auto die om medische redenen is aangepast? Dan kom je in aanmerking voor een langdurige ontheffing als:

  • je een Europese gehandicaptenkaart hebt; én
  • de auto voor minimaal 500 euro is aangepast; én
  • je een vast woon-, studie- of werkadres hebt in Rotterdam; én
  • je de auto al vóór 1 juni 2015 in je bezit had en op je naam had staan.

Er zijn twee typen ontheffingen: een dagontheffing en een langdurige ontheffing.

Dagontheffing
Per kenteken kun je maximaal 12 keer per jaar een dagontheffing aanvragen. Hier zijn geen voorwaarden aan verbonden. Een dagontheffing kost 25,30 euro per keer en is 24 uur geldig.

Langdurige ontheffing
Er zijn verschillende langdurige ontheffingen:

  • Voor een voertuig dat om medische redenen is aangepast. Je komt in aanmerking als:
    • je een Europese gehandicaptenkaart hebt; én
    • de auto voor minimaal 500 euro is aangepast; én
    • je een vast woon-, studie- of werkadres hebt in Rotterdam; én
    • je de auto al vóór 1 juni 2015 in je bezit had en op je naam had staan.
  • Voor een ‘bedrijfstimer’. Dit is een auto van 25 tot 40 jaar oud die zelf het bedrijf is. Bijvoorbeeld een oude trouwauto of foodtruck waarmee je je geld verdient.
  • Voor ondernemers die wonen en/of werken in Rotterdam en failliet dreigen te gaan door de milieuzone. Klik hier voor meer informatie over hoe wij dit toetsen.
  • Voor situaties waarin je wacht op de levering van je nieuwe 100% elektrische of CNG-auto. En je tot die tijd met je oude auto in de milieuzone wilt blijven rijden.
  • Voor voertuigen die schoner zijn dan verwacht op basis van hun Datum Eerste Toelating (DET) of kentekenbewijs (‘Right to Challenge’).
  • Op grond van de zogeheten ‘hardheidsclausule’. Als je kunt aantonen dat je in een bijzondere situatie zit en onevenredig wordt getroffen door de milieuzone-eisen.
  • Voor ziekenhuisbezoek. Moet je vaker dan zeven keer per kalenderjaar voor een medische behandeling naar bijvoorbeeld het ziekenhuis of de fysiotherapeut? Dan kun je een ziekenhuisontheffing aanvragen. Daarbij vragen we je om aan te tonen dat je meer dan zeven keer naar een behandelaar moet, bijvoorbeeld via een afsprakenkaart.
  • Voor evenementen. Deze ontheffing is bedoeld voor wagens die worden gebruikt tijdens filmopnames en evenementen, zoals de Koningskermis en De Parade. Je komt alleen in aanmerking voor een ontheffing als de gemeente een evenementenvergunning heeft afgegeven, of een verklaring van geen bezwaar (VGB). Voertuigen die alleen iets willen afleveren bij een evenement kunnen gebruikmaken van een dagontheffing.
  • Voor campers en kampeerwagens. Woon je in de milieuzone en ga je op vakantie met je camper of kampeerwagen? En wil je die op je gemak voor de deur in- of uitpakken? Vraag dan de speciale ontheffing voor campers aan. Deze is 72 uur geldig, kost € 25,30 en kun je maximaal 12 keer per jaar aanvragen. Hier lees je hoe je deze ontheffing aan kunt vragen.
Een langdurige ontheffing kost € 181,20 per aanvraag. Let op: je betaalt voor het onderzoek en het aanvraagproces en niet voor de ontheffing zelf. Je betaalt dit bedrag dus ook als je ontheffing wordt afgewezen.

Soms wel, soms niet. Pas sinds 2004/2005 houdt de RDW de Euroklasse van auto’s nauwkeurig bij. Voor die tijd is dat niet systematisch gedaan door de RDW. Dit is één van de redenen waarom de gemeente de DET gebruikt om te bepalen of een auto de milieuzone in mag. Deze staat voor álle auto’s in de database van de RDW.

Bij de APK wordt gecontroleerd of er onderdelen van de auto kapot zijn, zoals de uitlaat, katalysator of roetfilter. Bij dieselauto’s wordt een roetmeting gedaan. Bij deze roetmeting wordt vastgesteld of de roetuitstoot voldoet aan de voor deze auto gestelde eisen. Is de uitstoot te hoog? Dan komt de auto niet door de keuring. Komt je diesel wel door de APK? Dan betekent dit dat de auto functioneert zoals verwacht. Maar niet dat hij voldoet aan de eisen van de milieuzone.

Een langdurige ontheffing kost € 181,20. Het is niet zo dat je voor dit bedrag een ontheffing koopt. Je betaalt dit bedrag omdat de gemeente je aanvraag moet beoordelen. Deze beoordeling brengt kosten met zich mee. Dat geldt ook als blijkt dat je uiteindelijk geen ontheffing krijgt.

De gemeente kan het gebruik van de parkeervergunning niet beoordelen. De aanwezigheid van een dergelijke auto is niet toegestaan in de milieuzone. Daarom wordt de parkeervergunning ingetrokken.

Als de gemeente je een langdurige ontheffing toewijst, dan blijft de parkeervergunning behouden.

Vragen over de parkeervergunning kun je stellen aan parkeren010@rotterdam.nl. Vragen over de milieuzone en ontheffingen kun je stellen aan gezonderelucht@rotterdam.nl. Heb je geen e-mail? Bel dan met 14 010.

Ja dat kan. Je kunt dit pas doen zodra je een officieel besluit hebt ontvangen. Hierin staat uitgelegd hoe je bezwaar kunt maken.

De gemeente Rotterdam wil bewoners en bedrijven met een auto die niet aan de eisen van de milieuzone voldoet, zoveel mogelijk stimuleren om de auto te vervangen. Daarvoor is er de Sloopregeling.
Als je je oude auto vervangt door een exemplaar dat de milieuzone wél in mag, dan blijft de parkeervergunning geldig. Je mag de vergunning dan dus blijven gebruiken. Je kunt de parkeervergunning op een kenteken laten zetten van een auto die de milieuzone wél in mag.
Koop je geen andere, schonere auto en blijf je je oude auto gebruiken? Dan mag je hiermee niet in de milieuzone rijden, en dus ook niet parkeren. Per 1 mei 2016 wordt je parkeervergunning dan ingetrokken of het vervuilende kenteken wordt van de vergunning afgehaald.

De parkeervergunning wordt niet ingetrokken of gewijzigd als:

  • je het kenteken op de parkeervergunning voor 1 mei 2016 wijzigt in een kenteken dat wél is toegestaan in de milieuzone;
  • je een langdurige ontheffing voor de milieuzone hebt, bijvoorbeeld omdat je auto om medische redenen is aangepast, of omdat je auto een zogenaamde ‘bedrijfstimer’ is (zie de informatie over ontheffingen op www.gezonderelucht.nl);
  • je voor 1 mei 2016 de subsidie van de Sloopregeling hebt aangevraagd, je aanvraag nog in behandeling is en je nog geen demontageverklaring hebt ingeleverd;
  • je nog in een aanvraag- of bezwaarprocedure zit voor een ontheffing of de sloopregeling en er nog geen uitsluitsel over die procedure is.

De hoogte van de boete is € 95. Hier komt € 9 aan administratiekosten bij.

Ja. Ook auto’s met een buitenlands kenteken moeten aan de eisen van de milieuzone voldoen. De gemeente handhaaft waar mogelijk. Toeristen en bezoekers van de stad met een buitenlands kenteken en een auto die niet aan de milieuzone-eisen voldoet, moeten een dagontheffing aanvragen.

Vanaf eind februari worden er op verschillende plekken in de milieuzone camera's geplaatst. Dit zijn zogeheten handhavingscamera's. De handhaving start op 1 mei 2016. Tot die tijd gebruikt de gemeente Rotterdam de camera's alleen om de verschillende systemen te testen.

In Rotterdam is de luchtkwaliteit op een aantal plekken onvoldoende. Als het gaat om luchtkwaliteit is roet de grootste boosdoener voor de gezondheid. Roet komt vooral vrij bij de verbranding van diesel en benzine in motoren van auto’s, vrachtwagens en scooters. In de stad draagt verkeer voor bijna 50% bij aan roet in de lucht. Het verminderen van roetuitstoot in het verkeer levert dus een belangrijke bijdrage aan de gezondheid van Rotterdammers. Daarom wil de gemeente de hoeveelheid roet in de lucht door verkeer met 40% verlagen. Positief bijeffect is dat hierdoor óók de hoeveelheid NO2 in de lucht daalt. En ook dat zorgt voor gezondere lucht en gezondere Rotterdammers.

Het komt voor dat een nieuwe SUV per kilometer meer brandstof (diesel, benzine) verbruikt dan een oude auto. Dit leidt tot meer uitstoot van CO2, één van de gassen verantwoordelijk voor het broeikaseffect. Maar dat betekent niet dat zo’n SUV ook meer stoffen uitstoot die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals roet. Gemiddeld gezien stoten oudere auto's per kilometer meer schadelijke stoffen uit dan nieuwere auto's. Dit komt omdat de uitstooteisen van auto's, de zogenaamde Euroklasse, op Europees niveau steeds weer worden aangescherpt.

Een veelgebruikte maat voor de effecten van luchtverontreiniging op de gezondheid is het aantal verloren levensjaren. Er blijkt uit wetenschappelijke onderzoeken een duidelijk verband tussen langdurige blootstelling aan luchtverontreiniging en de levensverwachting. Op basis van die onderzoeken kan een schatting worden gegeven van het aantal verloren levensjaren als gevolg van langdurige blootstelling aan luchtverontreiniging. Het geschatte effect is gemiddeld per persoon ongeveer 1 jaar. Voor gevoelige personen, bijvoorbeeld kinderen en mensen met hart- en vaatziekten of longaandoeningen, kan het effect groter zijn. Het aantal verloren levensjaren door luchtverontreiniging neemt de afgelopen decennia af doordat de luchtkwaliteit steeds beter wordt, maar er is nog veel winst te behalen.

Het aantal verloren levensjaren laat, als maat voor effecten van luchtverontreiniging, slechts het topje van de ijsberg zien. Niet iedereen gaat dood aan luchtverontreiniging. Er zijn ook minder ernstige effecten, die bij veel meer mensen optreden en die een effect hebben op de kwaliteit van leven. Deze mensen worden ziek, moeten medicijnen slikken, worden opgenomen in het ziekenhuis of hebben blijvende of terugkerende klachten. Kinderen, ouderen en mensen met hart- of longaandoeningen zijn extra gevoelig voor effecten van luchtverontreiniging. Zij kunnen eerder en ernstigere klachten krijgen dan gezonde volwassenen.

Effecten waarvan in wetenschappelijk onderzoek een relatie is aangetoond met luchtverontreiniging zijn onder andere luchtwegaandoeningen, hart- en vaatziekten, diabetes en longkanker. Bij kinderen is aangetoond dat ze niet alleen een grotere kans hebben op luchtwegaandoeningen (bijvoorbeeld chronische bronchitis) als ze opgroeien op een plek waar veel luchtverontreiniging is. Ook ontwikkelen de longen van deze kinderen zich minder goed, waardoor ze levenslang een minder grote longinhoud hebben. Dit is een blijvend effect. Bij zwangere vrouwen is ook een verband met kans op vroeggeboorte en een lager geboortegewicht van het kind.

Rotterdammers zijn minder gezond en leven minder lang dan de gemiddelde Nederlander. Hun levensverwachting is ongeveer 1,5 jaar lager. Naar schatting 10 tot 15% van deze gezondheidsachterstand kan verklaard worden door de slechtere luchtkwaliteit in Rotterdam vergeleken met Nederland als geheel. Andere belangrijke invloeden die een rol spelen zijn o.a. verschillen in opleiding en inkomen, leefstijl (o.a. roken, alcohol, bewegen en overgewicht). Luchtkwaliteit heeft dus een duidelijk effect op de levensverwachting, en voor de Rotterdammer is dit effect nog iets groter dan de gemiddelde Nederlander. Gelukkig zien we wel verbetering. In de afgelopen decennia is de luchtkwaliteit in Rotterdam aanzienlijk verbeterd. Naar schatting heeft dit gemiddeld al een jaar levensduurwinst voor de Rotterdammers opgeleverd.

De DCMR meet onder andere voor Rotterdam de luchtkwaliteit. Dit luchtmeetnet is een aanvulling op het landelijk meetnet van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Het meten van luchtkwaliteit is nodig om vast te stellen of aan de wettelijke normen wordt voldaan. Verder worden de gevolgen van nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen en van maatregelen ter verbetering van de luchtkwaliteit bepaald om na te gaan of we aan de normen blijven voldoen. De concentraties kunnen worden berekend of gemeten. Toekomstige situaties kunnen uiteraard alleen worden berekend.

De milieuzone geldt alleen voor te oude vracht-, bestel- en personenauto’s. Dit omdat Rotterdam hiermee bereikt dat de concentraties aan stikstofdioxide en roet in de lucht lager worden. Dit zorgt voor gezondere lucht, voor alle Rotterdammers. Lokaal kunnen ook brommers en scooters voor hinder en overlast zorgen, maar de bijdrage aan de hoeveelheid NO2 en roet in de lucht is beperkt. En bovendien is het lastig om hierop te handhaven. Dit komt bijvoorbeeld doordat het kentekenbewijs van een brommer of scooter geen informatie geeft over de (roet)uitstoot. Rotterdam heeft aan het Rijk gevraagd om landelijk maatregelen te treffen waardoor het aantal sterk vervuilende scooters en brommers (of de overlast daarvan) kleiner zal worden. De mogelijkheden van gemeenten zijn hier namelijk te beperkt.

De luchtkwaliteit is een belangrijke factor voor de gezondheid. Iedereen ademt dagelijks luchtverontreiniging in. In Nederland zijn roken, overgewicht en onvoldoende lichaamsbeweging de belangrijkste risicofactoren voor de gezondheid als je kijkt naar leefstijl. Het effect van milieufactoren (omgevingsfactoren) is qua omvang vergelijkbaar met het hebben van te weinig lichaamsbeweging. Het effect daarvan op de gezondheid is groter dan bijvoorbeeld van verkeersongevallen of passief roken. Van alle milieufactoren is luchtverontreiniging veruit de belangrijkste oorzaak van ziekte, gevolgd door verkeersgeluid. Als de lucht schoner is, leven mensen langer. En worden ze gezonder oud. Dit komt doordat schone lucht de kans op longkanker, diabetes en hart- en vaatziekten verkleint. De belangrijkste oorzaken van ongezonde lucht zijn fijn stof (PM10) en stikstofdioxide (NO2). In de wet staat hoeveel fijn stof en stikstofdioxide er maximaal in de lucht mag zijn (normen).

Rotterdam wil gezondere lucht. Het doel van de gemeente is om in 2018 de roetuitstoot door verkeer met 40 procent te verminderen. Roet is slecht voor de gezondheid, en verkeer is een grote boosdoener. Er is daarom een stevig pakket aan maatregelen door het college voorgesteld. In dit pakket is uitbreiding van de milieuzone een essentieel onderdeel.

Vervuilers worden aangepakt en schoner vervoer wordt gestimuleerd. Andere maatregelen in het pakket zijn bijvoorbeeld meer laadpalen voor elektrisch rijden, een verbeterde infrastructuur voor de fiets en – in het kader van ‘goed voorbeeld doet goed volgen’ – het schoner maken van het gemeentelijk wagenpark. Ook een betere verkeerscirculatie in de stad is een belangrijke maatregel die op de lange termijn structurele verbeteringen oplevert.

De elektriciteit kost 26 tot 28 eurocent (ex btw) per kWh. De gemiddelde elektrische auto heeft een batterijpakket van ongeveer 20 kWh.

De meeste elektrisch auto’s worden opgeladen bij 230 volt. Dit is de spanning die beschikbaar is via een gewoon stopcontact.

Wel is het van belang om een speciale elektriciteitsgroep te hebben in de meterkast waarop alleen het oplaadpunt van de elektrische auto is aangesloten. Sommige fabrikanten van elektrische auto’s staan opladen via een gewoon stopcontact niet toe. In die gevallen kan alleen geladen worden via een speciale stekker (Type 2, Mode 3), die niet in een gewoon stopcontact past. Voor thuis- of kantoorsituaties zijn inmiddels zogenaamde 'wallboxen' beschikbaar. Alleen een erkend installateur mag zo’n wallbox aansluiten.

De Ombouwregeling is op 15 juni 2017 gestart en loopt tot 15 juni 2018, tenzij het subsidiebudget eerder op is.

Ga naar de website van de gemeente Rotterdam om de subsidie aan te vragen. In de handleiding 'Ombouwregeling-subsidie aanvragen' staat precies beschreven hoe dit werkt.

De gemeente Rotterdam vergoedt 50% van de ombouwkosten. Er geldt een maximumsubsidiebedrag van € 750,- per auto.

Ja. De Ombouwregeling geldt ook voor ondernemers. Je bedrijf (ook zzp of eenmanszaak) moet dan wel in Rotterdam gevestigd zijn. En vóór 1 juni 2015 zo ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel.

De Ombouwregeling geldt voor personen- en bestelauto’s. Je komt in aanmerking voor subsidie als:

  • je in Rotterdam woont en vóór 1 juni 2015 staat ingeschreven bij de gemeente. Of als je bedrijf (ook zzp of eenmanszaak) in Rotterdam is gevestigd. En vóór 1 juni 2015 zo is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel; én
  • de auto vóór 1 juni 2015 op jouw naam stond. En nog steeds staat; én
  • je auto op basis van zijn Datum Eerste Toelating (DET) de milieuzone niet in mag. Doe de kentekencheck; én
  • je auto ná 8 november 2016 is omgebouwd om te voldoen aan de toegangseisen en daardoor een ontheffing heeft gekregen voor de milieuzone. Of als je auto na 8 november 2016 is omgebouwd naar 100% elektrisch en zo geregistreerd staat bij de RDW (brandstofcode ‘E’).

Je krijgt de subsidie nadat je je auto hebt laten ombouwen en zodra je een ontheffing hebt gekregen. Is je auto omgebouwd naar 100% elektrisch? Dan krijg je de subsidie nadat de RDW je auto op deze manier heeft geregistreerd. Meer weten? Lees de subsidievoorwaarden.

Voorlopig mogen benzine-/lpg-auto's van vóór juli 1992 in de Milieuzone blijven rijden. Dit is het gevolg van de uitspraak van de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, van 11 oktober 2017. Automobilisten van oude benzine-/lpg-auto's krijgen voorlopig dus geen boete. Dit geldt in ieder geval totdat de Raad van State een definitieve uitspraak heeft gedaan in hoger beroep over het Verkeersbesluit voor benzine-/lpg-auto’s van vóór juli 1992. De gemeente verwacht deze uitspraak in het tweede of het derde kwartaal van 2018.

Is je dieselauto schoner dan verwacht op basis van de Datum Eerste Toelating (DET)? Dan kun je een ontheffing aanvragen op basis van de 'Right to Challenge'. Je moet dan wel aan de Right-to-Challenge-voorwaarden voldoen. Deze langdurige ontheffing kost € 181,20 per aanvraag. Ga naar rotterdam.nl en kies voor de optie 'Right to Challenge' om de ontheffing aan te vragen. Stuur de volgende documenten mee met je aanvraag:

  • Een typekeuringsbewijs van de dealer of fabrikant waaruit blijkt dat je auto minimaal voldoet aan de Euro 3 norm voor dieselauto's;

OF

OF

  • Een verklaring van een door de BOVAG erkende garage dat er een nieuwe(re) motor én een nieuw(er) uitlaatgasnabehandelingssysteem is geïnstalleerd. Het moet gaan om onderdelen die standaard in dieselauto's zijn ingebouwd met een typegoedkeuring Euro 3 of hoger.

Laat je je dieselauto ombouwen en krijg je daardoor een ontheffing? Of wordt je auto door de ombouw 100% elektrisch? Dan krijg je misschien subsidie via de Ombouwregeling.

Nee, het achteraf aanvragen van een ontheffing is niet mogelijk. Een dagontheffing (24 uur geldig) kun je tot 15 minuten vóór het inrijden van de Milieuzone aanvragen. Het beoordelen van een aanvraag voor een langdurige ontheffing duurt ongeveer 8 weken. Pas als je de ontheffing binnen hebt, kun je probleemloos de Milieuzone in. Aanvragen van een ontheffing kan via de website van de gemeente Rotterdam.


Ja, de borden worden aangepast. De regel benzine 30 juni 1992 en ouder wordt op elk Milieuzone-bord afgedekt. De kleine borden zijn eind oktober aangepast en de grote borden half november (2017).